poniedziałek, 7 grudnia 2015

Wózki widłowe – parametry techniczno-eksploatacyjne

Na blogu http://gdzie-zrobie-kurs-na-wozki-widlowe.blogspot.com/2015/12/podstawoweparametry-wozkow-widowych.html znajduje się sporo przydatnych informacji na temat urządzeń transportu bliskiego, w głównej mierze zaś wózków widłowych. Dlatego w odpowiedzi na ten post (i za porozumieniem z autorem bloga) zdecydowaliśmy się opublikować dalszą część wiedzy na naszej stronie. Zapraszamy do przeczytania wpisu na temat innych parametrów techniczno-eksploatacyjnych, a wśród nich:

  • wysokości podnoszenia,
  • pochylenia masztu/ przesuwu wideł,
  • zdolności pokonywania wzniesień,
  • promienia zwracania,
  • prędkości ruchów roboczych.

Sądzimy, że parametry te będą równie przydatne dla operatorów jak zawarte we wcześniej wspomnianym blogu informacje podstawowe. Zapraszamy do lektury.

Więcej o szkoleniach na wózki jezdniowe (naładowne, ciągnikowe, unoszące, podnośnikowe) można dowiedzieć się ze strony http://www.centrumszkolen.net/kursy-na-wozki-widlowe/

Wysokość podnoszenia – zależy od konstrukcji masztu, jest to wysokość umożliwiająca pracę na wózku. Wyróżniamy wysokości: wysokość podnoszenia H – jest to odległość mierzona od podłoża do górnej powierzchni poziomej wideł – oczywiście przy maksymalnie wysuniętym maszcie. Dla większości znormalizowanych urządzeń transportu bliskiego (wózków widłowych) wielkość ta standardowo wynosi 3300 mm. Możemy mówić również o wysokości swobodnego podnoszenia h – i jest to określona wielkością gabarytową wózka jednostka. Oznacza wysokość, na którą można podnieść ładunek bez dodatkowego wysuwania masztu.

Pochylenie masztu i wideł – jest to cecha charakterystyczna dla wózków jezdniowych podnośnikowych. Usprawnia ona pracę operatora wózka poprzez pochylenie masztu (tak, aby ładuenk był bezpieczny w trakcie transportu) lub przesuw boczny wideł (jeśli układany ładunek trzeba nieco przesunąć w prawo lub w lewo).

Zdolność pokonywania wzniesień – każda jezdnia może być w pewnym stopniu pochylona. Chodzi o to, by poruszać się po takich trasach, które nie spowodują wywrotu wózka widłowego. Pochylenie jezdni wyraża się w procentach. Wózki o napędzie elektrycznym mogą wytrzymać max. pochylenie do 8%, zaś wózki spalinowe aż 15%.

Promień zwracania – kolejnym bardzo ważnym parametrem jest promień zwracania, czyli wielkość informująca o koniecznej powierzchni wymaganej do wykonania manewrów. Dane te pokazują również, jak szerokie powinny być korytarze robocze.

Prędkość ruchów roboczych – wyróżnia się 3 rodzaje ruchów roboczych:
  • prędkość podnoszenia ładunków,
  • prędkość opuszczania ładunków,
  • prędkość jazdy (do przodu i do tyłu).
Parametr ten jest zależny w głównej mierze od obrotów silnika napędowego.

W ten sposób przedstawia się lista najważniejszych parametrów techniczno-eksploatacyjnych. Więcej dowiesz się zapisując się na kursy na wózki widłowe w Centrum Szkoleń http://1wjo.pl Polecamy zapoznanie się z materiałami dostępnymi na naszej stronie oraz na stronach naszych zaprzyjaźnionych blogów. To prawdziwa skarbnica wiedzy, która tylko czeka na to, byś ją odkrył.


2 komentarze:

  1. Przydatne regułki, informacje, które z pewnością wykorzystam przygotowując się do egzaminu UDT - uczę się właśnie jeździć na 2wjo.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nareszcie zrozumiałem definicję wysokości swobodnego podnoszenia. Dobrze to wytłumaczyliście ;)

    OdpowiedzUsuń