piątek, 11 grudnia 2015

Wózki widłowe - układ kierowniczy

Dziś zajmiemy się ostatnim zagadnieniem z zakresu budowy wózków jezdniowych, układem kierowniczym. Jest on nieodłącznym elementem każdego urządzenia sterującego, w tym większości urządzeń transportu bliskiego. Układ kierowniczy służy do tego, by operator mógł swobodnie i bezpiecznie poruszać maszyną i wykonywać swoje prace. Występują trzy rodzaje układów kierowniczych: mechaniczny, mechaniczny ze wspomaganiem, hydrostatyczny. Omówimy sobie po kolei wszystkie te trzy tematy, a na koniec wspomnimy jeszcze o czynnościach kontrolnych układu kierowniczego.


Budowa układ kierowniczego wózka widłowego

Głównym elementem sterowniczym jest kierownica. Aby poprawnie obsługiwać wózki widłowe i dobrze się zapoznać z układem kierowniczym, polecamy zapisanie się na szkolenie http://1wjo.pl Kierownica znajduje się w kabinie operatora. Wykonywanie ruchów kierownicą powoduje skręt kół, dokonujemy w ten sposób zmiany położenia kół skrętnych względem osi wózka widłowego. Warto dodać, że na osi skrętnej może występować różna ilość kół. Wyróżniamy dwa rodzaje wózków"

  • trójkołowe – z jednym kołem na osi
  • czterokołowe – z dwoma kołami na osi

Plusem układu z jednym kołem są niewielkie promienia skrętu oraz brak poślizgu bocznego kół. Minusem zaś jest mniejsza, niż w przypadku wózka czterokołowego, stateczność.

Rodzaje układów w wózkach jezdniowych:
  • Układ kierowniczy mechaniczny
  • Układ kierowniczy mechaniczny ze wspomaganiem
  • Układ kierowniczy hydrostatyczny

Układ kierowniczy mechaniczny składa się z przekładni kierownicy (przekładnia ślimakowa). Z jednej strony jest połączona z kołem kierownicy, z drugiej poprzez drążki i przeguby ze zwrotnicami, z osadzonymi tam piastami kół skrętnych. W układzie tym ruch koła kierownicy bezpośrednio działa na koła, dlatego wymagane jest użycie sporej siły do wykonywania manewrów skrętu.

Układ mechaniczny ze wspomaganiem dodatkowo wyposażony jest w obwód hydrauliczny, który ma za zadanie "śledzenie" ruchów wykonywanych przez operatora kołem kierownicy. W momencie przekręcenia w jedną ze stron zawór sterujący otwiera przepływ strumienia oleju na siłownik hydrauliczny, wzmacniający ruch kierownicy. Przepływ oleju trwa tak długo, jak ruch kierownicą, w momencie zakończenia czynności zamyka się również dopływ oleju.

Ostatnim układem jest układ hydrostatyczny. Jest częścią całego układu hydraulicznego. Zamontowany specjalny rozdzielacz hydrauliczny z jednej strony połączony jest z kierownicą, a z drugiej z siłownikami hydraulicznymi działającymi na zwrotnice kół osi skrętnej. Skręt kół jest proporcjonalny do skrętu koła kierownicy. Cały układ zabezpieczony jest przez zawór ograniczający wzrost ciśnienia.

Czynności kontrolne układu kierowniczego wózka


Wszystkim operatorom wózków jezdniowych podnośnikowych przyda się wiedza na temat kontrolowania działania układu kierowniczego – mogą ją zdobyć w firmie http://www.centrumszkolen.eu/wozki-widlowe-kursy.html. Przy wyłączonym urządzeniu trzeba wykonać maksymalny skręt kół w lewo (aż do oporu), następnie powtórzyć tę czynność w drugim kierunku. Zadanie polega na znalezieniu ewentualnych luzów w drążku kierowniczym – możemy podejrzewać ich występowanie, jeśli kąt pomiędzy skrajnymi oporami będzie wynosić więcej niż 20 stopni. W takim wypadku świadczy to o zużyciu przegubów lub sworzni.

2 komentarze:

  1. Świetny tekst oby więcej takich w internecie. Gdyby ktoś szukał więcej ciekawych tekstów z zakresu UTB to znalazłem blog firmy Centrum Szkoleń, która ma sporo ciekawych tekstów http://www.centrumszkolen.net/blog-firmowy-centrum-szkolen/

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się z kolegą Jacek Szkolenia. Bardzo fajna sprawa, że można u was poczytać artykuły na naprawdę ciekawe i pomocne tematy.

    OdpowiedzUsuń