Dziś zajmiemy się
ostatnim zagadnieniem z zakresu budowy wózków jezdniowych, układem
kierowniczym. Jest on nieodłącznym elementem każdego urządzenia
sterującego, w tym większości urządzeń transportu bliskiego.
Układ kierowniczy służy do tego, by operator mógł swobodnie i
bezpiecznie poruszać maszyną i wykonywać swoje prace. Występują
trzy rodzaje układów kierowniczych: mechaniczny, mechaniczny ze
wspomaganiem, hydrostatyczny. Omówimy sobie po kolei wszystkie te
trzy tematy, a na koniec wspomnimy jeszcze o czynnościach
kontrolnych układu kierowniczego.
Budowa
układ kierowniczego wózka widłowego
Głównym
elementem sterowniczym jest kierownica. Aby poprawnie
obsługiwać wózki widłowe i dobrze się zapoznać z układem
kierowniczym, polecamy zapisanie się na szkolenie http://1wjo.pl
Kierownica znajduje się w kabinie operatora. Wykonywanie ruchów
kierownicą powoduje skręt kół, dokonujemy w ten sposób zmiany
położenia kół skrętnych względem osi wózka widłowego. Warto
dodać, że na osi skrętnej może występować różna ilość kół.
Wyróżniamy dwa rodzaje wózków"
- trójkołowe – z jednym kołem na osi
- czterokołowe – z dwoma kołami na osi
Plusem
układu z jednym kołem są niewielkie promienia skrętu oraz brak
poślizgu bocznego kół. Minusem zaś jest mniejsza, niż w
przypadku wózka czterokołowego, stateczność.
Rodzaje
układów w wózkach jezdniowych:
- Układ kierowniczy mechaniczny
- Układ kierowniczy mechaniczny ze wspomaganiem
- Układ kierowniczy hydrostatyczny
Układ kierowniczy
mechaniczny składa się z przekładni kierownicy (przekładnia
ślimakowa). Z jednej strony jest połączona z kołem kierownicy, z
drugiej poprzez drążki i przeguby ze zwrotnicami, z osadzonymi tam
piastami kół skrętnych. W układzie tym ruch koła kierownicy
bezpośrednio działa na koła, dlatego wymagane jest użycie sporej
siły do wykonywania manewrów skrętu.
Układ mechaniczny ze
wspomaganiem dodatkowo wyposażony jest w obwód hydrauliczny,
który ma za zadanie "śledzenie" ruchów wykonywanych
przez operatora kołem kierownicy. W momencie przekręcenia w jedną
ze stron zawór sterujący otwiera przepływ strumienia oleju na
siłownik hydrauliczny, wzmacniający ruch kierownicy. Przepływ
oleju trwa tak długo, jak ruch kierownicą, w momencie zakończenia
czynności zamyka się również dopływ oleju.
Ostatnim układem jest
układ hydrostatyczny. Jest częścią całego układu
hydraulicznego. Zamontowany specjalny rozdzielacz hydrauliczny z
jednej strony połączony jest z kierownicą, a z drugiej z
siłownikami hydraulicznymi działającymi na zwrotnice kół osi
skrętnej. Skręt kół jest proporcjonalny do skrętu koła
kierownicy. Cały układ zabezpieczony jest przez zawór
ograniczający wzrost ciśnienia.
Czynności
kontrolne układu kierowniczego wózka
Wszystkim operatorom
wózków jezdniowych podnośnikowych przyda się wiedza na temat
kontrolowania działania układu kierowniczego – mogą ją zdobyć
w firmie http://www.centrumszkolen.eu/wozki-widlowe-kursy.html.
Przy wyłączonym urządzeniu trzeba wykonać maksymalny skręt kół
w lewo (aż do oporu), następnie powtórzyć tę czynność w drugim
kierunku. Zadanie polega na znalezieniu ewentualnych luzów w drążku
kierowniczym – możemy podejrzewać ich występowanie, jeśli kąt
pomiędzy skrajnymi oporami będzie wynosić więcej niż 20 stopni.
W takim wypadku świadczy to o zużyciu przegubów lub sworzni.
Świetny tekst oby więcej takich w internecie. Gdyby ktoś szukał więcej ciekawych tekstów z zakresu UTB to znalazłem blog firmy Centrum Szkoleń, która ma sporo ciekawych tekstów http://www.centrumszkolen.net/blog-firmowy-centrum-szkolen/
OdpowiedzUsuńZgadzam się z kolegą Jacek Szkolenia. Bardzo fajna sprawa, że można u was poczytać artykuły na naprawdę ciekawe i pomocne tematy.
OdpowiedzUsuńJeżeli ktoś chciałby wiedzieć ile kosztują regały magazynowe cennik znajduje się na stronie nedcon.pl. Warto zajrzeć i zobaczyć z jakimi kosztami trzeba się liczyć.
OdpowiedzUsuńPracując na wózkach widłowych, dobrze jest znać kilka podstawowych mechanizmów działających w wózkach widłowych. Sam w mojej firmie jeżdżę wózkiem i ostatnio montowałem w nim lampę typu blue spot, bo poprzednia się spaliła i robiła zwarcie
OdpowiedzUsuńSuper wpis
OdpowiedzUsuńTemat budowy układu kierowniczego w wózkach widłowych nie jest obcy dla uczestników kursu, którzy chcą zdobyć uprawnienia UDT https://kursyzawodowe24.pl/kursy-udt-i-utb/wozki-widlowe . Tymczasem wykwalifikowany operator wózków widłowych nie musi obawiać się o brak ofert – wręcz przeciwnie, w całym kraju jest duży popyt na fachowców dysponujących odpowiednimi umiejętnościami oraz stosowną dokumentacją.
OdpowiedzUsuńWózki widłowe przydają się na halach, w magazynach. Tu również automatyka przemysłowa od https://wirautomation.pl powinna wam się przydać.
OdpowiedzUsuńDobre szkolenie na wózki widłowe to podstawa. Powiem wam szczerze, że w tym temacie warto zainteresować sie https://kursy-udt.com.pl/kursy-udt/wozki-widlowe/ - na pewno was zainteresuje ta opcja.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńPrzed egzaminem warto sobie takie rzeczy przestudiować. Generalnie jednak nie powinno być większego problemu z tym żeby zaliczyć egzamin, samo szkolenie też nie trwa długo. Ja zaopatruje się w wózki widłowe w firmie Gizo https://gizo.pl/oddzial/warszawa/ Za sprzęt mogę ręczyć, do tej pory, przez wiele lat nic się z nimi nie działo, a serwis działa sprawnie, naprawy są wykonywane jak coś na miejscu pracy maszyn.
OdpowiedzUsuńFirma MovinCar https://movincar.pl/ to specjalista w sprzedaży i wynajmie wózków widłowych, przeznaczonych do transportu wewnętrznego w przedsiębiorstwach. W ramach usługi, firma oferuje szeroki wybór modeli wózków, które spełniają najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa. Dzięki doświadczonym i wyszkolonym sprzedawcom, Klienci firmy MovinCar mają pewność, że sprzęt zostanie dobrany w sposób optymalny dla ich potrzeb, co pozwoli zoptymalizować procesy transportu wewnętrznego w firmie. MovinCar to partner, któremu można zaufać i który dba o sukces swoich klientów.
OdpowiedzUsuńWarto zapoznać się ze szczegółami na stronie www
Jaki jest aktualnie koszt kursu na wózek widłowy? Chodzi mi o kurs wysokiego składowania bo właśnie go będę potrzebowała w pracy :)
OdpowiedzUsuń