piątek, 11 grudnia 2015

Wózki widłowe - układ kierowniczy

Dziś zajmiemy się ostatnim zagadnieniem z zakresu budowy wózków jezdniowych, układem kierowniczym. Jest on nieodłącznym elementem każdego urządzenia sterującego, w tym większości urządzeń transportu bliskiego. Układ kierowniczy służy do tego, by operator mógł swobodnie i bezpiecznie poruszać maszyną i wykonywać swoje prace. Występują trzy rodzaje układów kierowniczych: mechaniczny, mechaniczny ze wspomaganiem, hydrostatyczny. Omówimy sobie po kolei wszystkie te trzy tematy, a na koniec wspomnimy jeszcze o czynnościach kontrolnych układu kierowniczego.


Budowa układ kierowniczego wózka widłowego

Głównym elementem sterowniczym jest kierownica. Aby poprawnie obsługiwać wózki widłowe i dobrze się zapoznać z układem kierowniczym, polecamy zapisanie się na szkolenie http://1wjo.pl Kierownica znajduje się w kabinie operatora. Wykonywanie ruchów kierownicą powoduje skręt kół, dokonujemy w ten sposób zmiany położenia kół skrętnych względem osi wózka widłowego. Warto dodać, że na osi skrętnej może występować różna ilość kół. Wyróżniamy dwa rodzaje wózków"

  • trójkołowe – z jednym kołem na osi
  • czterokołowe – z dwoma kołami na osi

Plusem układu z jednym kołem są niewielkie promienia skrętu oraz brak poślizgu bocznego kół. Minusem zaś jest mniejsza, niż w przypadku wózka czterokołowego, stateczność.

Rodzaje układów w wózkach jezdniowych:
  • Układ kierowniczy mechaniczny
  • Układ kierowniczy mechaniczny ze wspomaganiem
  • Układ kierowniczy hydrostatyczny

Układ kierowniczy mechaniczny składa się z przekładni kierownicy (przekładnia ślimakowa). Z jednej strony jest połączona z kołem kierownicy, z drugiej poprzez drążki i przeguby ze zwrotnicami, z osadzonymi tam piastami kół skrętnych. W układzie tym ruch koła kierownicy bezpośrednio działa na koła, dlatego wymagane jest użycie sporej siły do wykonywania manewrów skrętu.

Układ mechaniczny ze wspomaganiem dodatkowo wyposażony jest w obwód hydrauliczny, który ma za zadanie "śledzenie" ruchów wykonywanych przez operatora kołem kierownicy. W momencie przekręcenia w jedną ze stron zawór sterujący otwiera przepływ strumienia oleju na siłownik hydrauliczny, wzmacniający ruch kierownicy. Przepływ oleju trwa tak długo, jak ruch kierownicą, w momencie zakończenia czynności zamyka się również dopływ oleju.

Ostatnim układem jest układ hydrostatyczny. Jest częścią całego układu hydraulicznego. Zamontowany specjalny rozdzielacz hydrauliczny z jednej strony połączony jest z kierownicą, a z drugiej z siłownikami hydraulicznymi działającymi na zwrotnice kół osi skrętnej. Skręt kół jest proporcjonalny do skrętu koła kierownicy. Cały układ zabezpieczony jest przez zawór ograniczający wzrost ciśnienia.

Czynności kontrolne układu kierowniczego wózka


Wszystkim operatorom wózków jezdniowych podnośnikowych przyda się wiedza na temat kontrolowania działania układu kierowniczego – mogą ją zdobyć w firmie http://www.centrumszkolen.eu/wozki-widlowe-kursy.html. Przy wyłączonym urządzeniu trzeba wykonać maksymalny skręt kół w lewo (aż do oporu), następnie powtórzyć tę czynność w drugim kierunku. Zadanie polega na znalezieniu ewentualnych luzów w drążku kierowniczym – możemy podejrzewać ich występowanie, jeśli kąt pomiędzy skrajnymi oporami będzie wynosić więcej niż 20 stopni. W takim wypadku świadczy to o zużyciu przegubów lub sworzni.

11 komentarzy:

  1. Świetny tekst oby więcej takich w internecie. Gdyby ktoś szukał więcej ciekawych tekstów z zakresu UTB to znalazłem blog firmy Centrum Szkoleń, która ma sporo ciekawych tekstów http://www.centrumszkolen.net/blog-firmowy-centrum-szkolen/

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się z kolegą Jacek Szkolenia. Bardzo fajna sprawa, że można u was poczytać artykuły na naprawdę ciekawe i pomocne tematy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeżeli ktoś chciałby wiedzieć ile kosztują regały magazynowe cennik znajduje się na stronie nedcon.pl. Warto zajrzeć i zobaczyć z jakimi kosztami trzeba się liczyć.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pracując na wózkach widłowych, dobrze jest znać kilka podstawowych mechanizmów działających w wózkach widłowych. Sam w mojej firmie jeżdżę wózkiem i ostatnio montowałem w nim lampę typu blue spot, bo poprzednia się spaliła i robiła zwarcie

    OdpowiedzUsuń
  5. Temat budowy układu kierowniczego w wózkach widłowych nie jest obcy dla uczestników kursu, którzy chcą zdobyć uprawnienia UDT https://kursyzawodowe24.pl/kursy-udt-i-utb/wozki-widlowe . Tymczasem wykwalifikowany operator wózków widłowych nie musi obawiać się o brak ofert – wręcz przeciwnie, w całym kraju jest duży popyt na fachowców dysponujących odpowiednimi umiejętnościami oraz stosowną dokumentacją.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wózki widłowe przydają się na halach, w magazynach. Tu również automatyka przemysłowa od https://wirautomation.pl powinna wam się przydać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dobre szkolenie na wózki widłowe to podstawa. Powiem wam szczerze, że w tym temacie warto zainteresować sie https://kursy-udt.com.pl/kursy-udt/wozki-widlowe/ - na pewno was zainteresuje ta opcja.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przed egzaminem warto sobie takie rzeczy przestudiować. Generalnie jednak nie powinno być większego problemu z tym żeby zaliczyć egzamin, samo szkolenie też nie trwa długo. Ja zaopatruje się w wózki widłowe w firmie Gizo https://gizo.pl/oddzial/warszawa/ Za sprzęt mogę ręczyć, do tej pory, przez wiele lat nic się z nimi nie działo, a serwis działa sprawnie, naprawy są wykonywane jak coś na miejscu pracy maszyn.

    OdpowiedzUsuń
  10. Firma MovinCar https://movincar.pl/ to specjalista w sprzedaży i wynajmie wózków widłowych, przeznaczonych do transportu wewnętrznego w przedsiębiorstwach. W ramach usługi, firma oferuje szeroki wybór modeli wózków, które spełniają najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa. Dzięki doświadczonym i wyszkolonym sprzedawcom, Klienci firmy MovinCar mają pewność, że sprzęt zostanie dobrany w sposób optymalny dla ich potrzeb, co pozwoli zoptymalizować procesy transportu wewnętrznego w firmie. MovinCar to partner, któremu można zaufać i który dba o sukces swoich klientów.

    Warto zapoznać się ze szczegółami na stronie www

    OdpowiedzUsuń